Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
Szczegóły obiektu
Zwycięzca powożący kwadrygą
Intaglio przedstawia zwycięskiego woźnicę rydwanu zaprzężonego w cztery konie (kwadrygi). W prawej ręce trzyma gałązkę palmową – symbol zwycięstwa, w lewej wieniec laurowy – swoją nagrodę. Scena ta jest ilustracją igrzysk – bardzo popularnych w starożytnym Rzymie zawodów sportowych. Jedną z ich najważniejszych części były wyścigi rydwanów organizowane na stadionach, m.in. w słynnym Circus Maximus w Rzymie. Gemmy z podobnymi wizerunkami często opatrzone są inskrypcjami sugerującymi, iż były one noszone w pierścieniach zawodników lub właścicieli klubów sportowych. Przedstawienie na krakowskim intaglio zostało wykonane w stylu linearnym, odznaczającym się dominującą rolą cienkich dyskoidalnych wierteł pozostawiających po sobie ślady w postaci licznych cienkich kresek. Technika ta pojawiła się już w I w. n.e., jednak jej dość mechaniczne użycie wskazuje na wykonanie gemmy w II w. n.e.
Paweł Gołyźniak