Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
Szczegóły obiektu
Pasterz dojący kozę
Intaglio przedstawia pasterza dojącego pasącą się kozę. Mężczyzna klęczy za zwierzęciem; jest ubrany w tunikę i charakterystyczny płaszcz wykonany ze zwierzęcej skóry (penula). Sceny pasterskie bardzo często były przedstawiane na chromowanym chalcedonie, a ich największa popularność przypada na panowanie cesarza Oktawiana Augusta (27 r. p.n.e. – 14 r. n.e.) oraz cesarzy z dynastii flawijskiej (69–96 r. n.e.), czyli czasu w historii Rzymu, kiedy jego władcy proklamowali nastanie pokoju i dobrobytu po burzliwych wojnach domowych. Krakowska gemma jest znakomitym przykładem infiltracji sztuki rzymskiej przez oficjalną propagandę cesarską. Władcy, starając się nadać podniosły, a zarazem bukoliczny i spokojny charakter sztuce oficjalnej, pośrednio wpływali również na drobnych rzemieślników prywatnych. Intaglio zostało wykonane w stylu klasycystyczno-linearnym przy użyciu zaokrąglonych dyskoidalnych wierteł, charakterystycznym przede wszystkim dla gliptyki rzymskiej I w. n.e.
Paweł Gołyźniak