Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
Szczegóły obiektu
Apollo
Apollo Daphnephoros, nagi, stojący w ujęciu frontalnym z głową skierowaną w prawo, w prawej ręce trzyma łuk i strzały, w lewej gałązkę lauru. Na głowie nosi wieniec laurowy. Po lewej stronie stoi kruk, jego święty ptak. Apollo ukazany na gemmie należy do jednych z najpopularniejszych i najstarszych typów przedstawień tego bóstwa w sztuce grecko-rzymskiej, znanych już w V w. p.n.e. W gliptyce pojawił się po raz pierwszy w okresie hellenistycznym i najprawdopodobniej został zapożyczony z rzeźby statuarycznej. Za wzór mógł posłużyć np. brązowy posąg Apolla Kapitolińskiego wykonany przez Kalamisa (V w. p.n.e.). Krakowska gemma wykazuje sporo cech stylistycznych charakterystycznych dla gliptyki hellenistycznej, takich jak poza czy sposób oddania młodzieńczego, ale dość umięśnionego ciała. Jednak rodzaj użytego kamienia, jego forma oraz styl grawerunku wskazują jednoznacznie, że intaglio jest dziełem warsztatu działającego w południowej Italii.
Paweł Gołyźniak