Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
Szczegóły obiektu
Hermes
Intaglio zawiera archaizowane przedstawienie brodatego Hermesa, stojącego w profilu w prawo, z prawą nogą lekko zgiętą w kolanie (kontrapost). Jego prawa ręka spoczywa na biodrze, a lewa obejmuje kaduceusz. Hermes jest nagi, ma jedynie owinięty wokół lewego ramienia płaszcz, którego poły powiewają za plecami boga. Na głowie nosi diadem.
Intaglio należy do serii przedstawień grecko-rzymskich bóstw wykonanych najprawdopodobniej przez tego samego artystę, pracującego od ok. poł. I w. p.n.e. i w czasach panowania Oktawiana Augusta (27 r. p.n.e. – 14 r. n.e.). Krakowską gemmę można porównać z Posejdonem trzymającym trójząb czy Apollonem grającym na lirze (A. Furtwängler, „Die antiken Gemmen. Geschichte der Steinschneidekunst im klassischen Altertum”, vol. 1–3, Giesecke & Devrient, Berlin–Lipsk 1900, plansza XXXIX.2 i 4). Prototypem dla przedstawienia Hermesa na tym intaglio może być gemma sygnowana przez Aetiona, znajdująca się obecnie w kolekcji Bibliotheque national w Paryżu. Forma kaduceusza jest bliska tej znanej z gemmy atrybuowanej Solonowi, która przedstawia Oktawiana Augusta jako Hermesa (Merkurego), dlatego też datowanie krakowskiego zabytku na ok. 35 r. p.n.e. wydaje się słuszne.
Paweł Gołyźniak