Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
Szczegóły obiektu
Zima
Ewa Żygulska (1924–1997), malarka, autorka szklanych mozaik i witraży zdobiących wnętrza kościołów, tworzyła także dekoracyjne naczynia ceramiczne pokrywane zestawami szkliw redukcyjnych i zaciekowych oraz mozaiki układane z ceramicznych płytek. Wśród jej prac znajdują się kompozycje dużych rozmiarów, dekorujące architekturę (przykładem są wykonane we współpracy z Janiną i Tadeuszem Kluziewiczami w 1970 roku mozaiki osadzone na elewacjach gmachu krakowskich Sądów), jak i niewielkie obrazy przeznaczone do zawieszenia na ścianie.
W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się kilka takich prac pochodzących z lat 60. XX wieku. Cykl Pory roku powstał w roku 1962 i – jak łatwo się domyślić – tworzą go cztery kompozycje. Te na poły abstrakcyjne obrazy, przedstawiające wycinki większych całości, zestawione zostały z płytek ceramicznych o barwach charakterystycznych dla danej pory roku. Wiosna to fioletowe krokusy wyrastające ze śniegu, Lato utrzymane zostało w gamie zieleni, a płytki tworzące Jesień mają ciepłe, pomarańczowe i czerwone kolory. Mozaika obrazująca Zimę to z kolei niezwykle dowcipna kompozycja – przedstawia fragment głowy bałwana, z czerwonym nosem z marchewki i czarnym węgielkiem oka. Cykl eksponowany na wystawie Ceramiki europejskiej w 1964 roku powrócił do Muzeum Narodowego w 2008 roku, przy okazji wystawy W ogniu tworzone… Ceramika krakowska po 1945 roku, po której został podarowany do zbiorów przez syna Ewy Żygulskiej, prof. Romana Żygulskiego.
Bożena Kostuch
Bożena KostuchRyty napis: E. Żygulska / "PORY ROKU" / ZIMA/ 1962