Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
100%
Szczegóły obiektu
Tytuł
Bociany
Autor
Chełmoński, Józef (1849-1914)
Data powstania
1900
Miejsce ekspozycji
Galeria XIX wieku
Gatunek
obraz
Opis fizyczny
150 x 198 [167 x 215 x 9]
Technika
olej
Materiał
płótno
Właściciel obiektu
Muzeum Narodowe w Warszawie
Opis
Niemal wyłącznym tematem malarstwa Józefa Chełmońskiego, pomimo dziesiątków lat spędzonych za granicą, pozostały tylko dwie krainy, rodzinne Mazowsze i owiana romantyczną legendą Ukraina. Fascynował go niewyczerpany w swym bogactwie świat przyrody, specyfika życia ludu i różnorodność obyczaju. Po osiedleniu się w Kuklówce głównym tematem obrazów Chełmońskiego stał się pejzaż, niekiedy ożywiony obecnością ptaków lub innych zwierząt. W jego malarstwie z tego okresu rzadko pojawia się człowiek, przy czym zawsze pozostaje on anonimowy, ujęty jako integralna cząstka uniwersum, tak jak bohaterowie obrazu „Bociany”. Chłopi Chełmońskiego to ludzie o spracowanych rękach, prymitywnych, spalonych słońcem twarzach, nawet kolorytem stroju - szaro¬brązowych kapot czy kremowobiałych zgrzebnych koszul - zbliżający się do barw ziemi. Rytm ich życia ma charakter pierwotny, podporządkowany jest kolejnym fazom życia przyrody wyznaczającym czas pracy i odpoczynku. Tacy są również bohaterowie obrazu „Bociany”, przez jednego z monografistów malarza określonego mianem „uświęconego symbolu polskości”. Chwila wytchnienia podczas orki pozwala rolnikowi oderwać wzrok od ziemi i dostrzec klucz przylatujących bocianów – nieomylną, wróżącą szczęście oznakę nadejścia wiosny. Według prastarych ludowych wierzeń bocian był ptakiem niemal świętym, wieszczym, obdarzonym mocą pozytywnego oddziaływania na rzeczywistość – przynosił błogosławieństwo mieszkańcom zagrody, w obrębie której założył gniazdo, chronił ją przed uderzeniem pioruna lub pożarem. Ujrzenie w locie pierwszych wracających wiosną bocianów stanowiło wróżbę urodzaju, szczęścia, dostatku i zdrowia na cały rok. Przylot bocianów kojarzono także z odnową życia, odradzaniem się przyrody, rozbudzeniem jej sił wegetatywnych.
Na obrazie Chełmońskiego ojciec i syn spoglądają w niebo ze spokojem, ufni w odwieczny, niezmącony porządek praw natury; może tylko na twarzy mężczyzny maluje się ledwo uchwytny odcień tęsknoty za nieograniczoną swobodą szybujących w powietrzu ptaków. Oprawę dla tej sceny tworzy ubogi, pozbawiony malowniczych ozdobników mazowiecki pejzaż – rozległa połać łąki, zamknięta na horyzoncie linią krytych strzechą chat, fragment zaoranego pola i górująca nad tym wszystkim ogromna przestrzeń rozświetlonego słońcem nieba.
[Ewa Micke-Broniarek]
Bibliografia: Opis jest rozszerzoną wersją tekstu opublikowanego w: „Galeria Sztuki XIX Wieku. Przewodnik”, Muzeum Narodowe w Warszawie
Numer inwentarzowy
MP 561 MNW
Prawa autorskie
Domena Publiczna. Wolno zwielokrotniać, zmieniać i rozpowszechniać oraz wykonywać utwór, nawet w celach komercyjnych, bez konieczności pytania o zgodę.
Link do skanu
https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/510861 Link do obiektu
https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/510861 Instytucja
Muzeum Narodowe w Warszawie
Kategoria
Zbiory muzealne
Id oryginalne obiektu
510861
Id obiektu Kronik@
16394847