Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
Szczegóły obiektu
Portret Ilioneusa (?)
Gemma została wykonana z warstwowego kamienia jubilerskiego ciętego poziomo (tzw. nicolo), co pozwoliło na uzyskanie dwóch warstw: ciemnej od strony rewersu i jasnej (białej) na awersie. Rytowany wgłębnie (intaglio) wizerunek przedstawia przypuszczalnie Ilioneusa, syna Niobe, według rzeźby Johanna Martina Fischera (1740–1820), rzeźbiarza, profesora rzeźby i anatomii wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Fischer, admirator antyku i reprezentant nurtu neoklasycznego w sztuce, był znanym autorem rzeźb wolnostojących i kompozycji rzeźbiarskich, m.in. w fontannach, głównie w Wiedniu, ale też w Monachium.
Przed 1815 r. wykonał kopię rzeźby antycznej z ok. 320 r. p.n. e., przedstawiającej klęczący korpus Ilioneusa, z kolekcji cesarza Rudolfa II Habsburga (1552–1612), który uzupełnił o głowę i ręce. Według mitu najmłodszy syn Niobe został zabity strzałami Apollina, a w ikonografii jest przestawiany właśnie jako młody chłopiec klęczący i zasłaniający twarz przed atakiem. Od lat 20. XIX wieku według modelu autorstwa Fischera przedstawienia Ilioneusa odlewano w brązie, m. in. jedno znalazło się w zamku w Malonicach (Czechy). Głowa, wykonana jako element kopii rzeźby, była niewątpliwie inspiracją ikonograficzną wizerunku widocznego na gemmie.
Alicja Kilijańska