Portal z otwartymi zasobami kultury i nauki
Szczegóły obiektu
Brama triumfalna z Apollem i Dianą wzniesiona w r. 1646 w Gdańsku na cześć Ludwiki Marii Gonzagi
Rycina Jeremiasza Falcka przedstawia bramę triumfalną, wystawioną z okazji wjazdu do Gdańska (11 lutego 1646 r.) królowej Ludwiki Marii Gonzagi. Uroczystość miała podniosły charakter i trwała 8 godzin. Bramę tworzyły dwa obeliski, stojące na cokołach, połączone u góry girlandą kwiatów z orłem pośrodku. Towarzyszyły im, stojące obok na postumentach, posągi Apolla (personifikującego króla Władysława IV) i Diany (uosabiającej Ludwikę Marię), które miały symbolicznie wyrażać opiekę pary królewskiej nad miastem. Gdańscy twórcy wzorowali się z pewnością na architekturze okazjonalnej z Antwerpii z 1635 r. Inskrypcje widoczne na rycinie znajdowały się oryginalnie na płycinach postumentów obu rzeźb, a na cokołach pod obeliskami umieszczono cztery przedstawienia emblematyczne, znane z osobnej ryciny Falcka. Współtwórcą miedziorytu jest Eliasz Noski, grafik i kaligraf, autor niezwykle dekoracyjnych inskrypcji, które stanowią integralną część przedstawienia. Jego sygnatura wpleciona jest w napis pod Apollem. Prezentowana brama wykorzystana została ponownie na wjazd Augusta II do Gdańska w 1698 r.
Lucyna Lencznarowicz
u góry: "PYRAMIDES / ANTE FORES REGII HOSPITII IN / FORO CIVITATIS GEDANENSIS COLLOCAT / ANNO M.DC. XLVI"; między obeliskami: "In rostro...DEUS"; u dołu:"SUB PHOEBO...Principum"
d.pośr.: "A.Boy figura: - JFalck incis:"